zondag 25 mei 2014

Verkiezingskoorts

Toen ik deze morgen opstond, hoorde ik heel veel gegiechel ... Waar komt al die bedrijvigheid vandaan op dit vroege uur? Toen ik in de keuken kwam, zag ik Saar en Lily in het zeteltje zitten met allerlei blaadjes voor zich.


Ze hadden het zo druk dat ze me zelfs niet hadden horen binnen komen ...

ik: Goedemorgen dames! Goed geslapen?
Saar en Lily: Ja hoor!
ik: Al druk bezig, zie ik ...

Toen ik wat beter keek naar de blaadjes,  bleken dit allemaal folders van de partijen over de verkiezingen te zijn. Ik wist niet dat zij geïnteresseerd waren in politiek ...

Saar: Je weet toch welke dag het vandaag is?
ik: Euh, ja, zondag ...
Lily: En wat nog?
ik: Euh, geen idee ...
Saar: Vandaag moet je gaan stemmen en dat is heeeel belangrijk ! Weet je al voor wie je gaat stemmen?
ik: Niet echt ... ik ben daar zo niet mee bezig ...
Saar: Dat dacht ik al ... Daarom heb ik samen met Lily alle blaadjes van de partijen gelezen en een samenvatting gemaakt.  Zo kan je op een goede manier gaan stemmen ...

Lily duwde me een papiertje in mijn handen. In mijn ogen was het chinees, maar ik kan niet ontkennen dat ze er hun werk van hadden gemaakt ...


Ik moet zeggen dat ik wel een beetje verbouwereerd was. Ik had echt niet verwacht dat zij me de les zouden lezen.

Saar had eveneens mijn stembrief al opgezocht.


Net toen ik dacht dat ze er gingen over ophouden, kreeg ik de volgende vraag voorgeschoteld:

Saar: Waarom mogen wij niet gaan stemmen?
Lily: Ik vind dat niet eerlijk!
Ik: Tja ... daar kan ik wel een aantal argumenten voor bedenken ... 1) jullie zijn minderjarig 2) jullie zijn geen officiële inwoners van België en 3) jullie zijn poppen ...

Zowel Saar als Lily waren niet gelukkig met mijn antwoord en er ontstond dan ook een pittige discussie.  Ze voelden zich als pop zwaar benadeeld ... Uiteindelijk zijn ze samen (al mokkend) voor tv gekropen met een tasje thee en hebben ze de hele dag alle verkiezingsprogramma's op alle zenders gevolgd. Wat dan ook weer voor de nodige onderlinge discussies heeft geleid.


Ik denk niet dat er iemand in België beter geïnformeerd is dan zij.  Ik heb ze maar rustig laten doen. Ik ben wel blij dat het nu weer een tijd gaat duren voor het opnieuw verkiezingen zijn ...

1 opmerking:

  1. Wat een superleuk grappig verhaaltje heb je ervan gemaakt! Geweldig! Ja, zoals jouw poppen op de hoogte zijn, amai! Thuis heeft niemand gehipt over de verkiezingen, gelukkig! Al die discussies erover ben ik dik beu. Maar ze hebben wel over iets anders met mij gediscussieerd, maar dat is voor morgen of volgende week te vertellen :-)
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen